Vedtægter
§ 1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er ASKA. Klubben er stiftet den 8.2.2015 og er hjemhørende på Kirkevej
47, 8300 Odder. ASKA er medlem af Dansk Islandshesteforening, der er associeret
medlem til Dansk Ride Forbund under Danmarks Idræts- forbund, og er derfor underlagt
disses love og bestemmelser.
§ 2 Formål
Klubbens formål er udbredelse af interessen for og kendskabet til den islandske hest og
dens specielle gangarter.
§ 3 Medlemskab
Medlemskabet er gældende fra elektronisk anmodning herom modtages af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og leve op til klubbens
formålsbestemmelse.
§4 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske elektronisk via hjemmesiden SPORTI.
§ 5 Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftlig/elektronisk til kassereren med en måneds varsel til udgangen
af en kontingentperiode. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle
økonomiske mellemværender med foreningen afvikles.
§ 6 Kontingent
Kontingent betales helårligt og fastsættes af generalforsamlingen.
§ 7 Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden.
§ 8 Udelukkelse og eksklusion
Klubben kan beslutte i en periode at udelukke eller helt ekskludere et medlem, såfremt
vedkommende handler til skade for foreningen, eller såfremt vedkommende ikke opfylder
sine medlemsforpligtelser. I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt,
inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden
krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på
dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings beslutning om eksklusion
kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægt.
§ 9 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Der afholdes generalforsamling
hvert år i februar måned. Generalforsamlingen indkaldes skriftligt/elektronisk med mindst 1
måneds varsel. Forslag og vedtægtsændringsforslag, der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal være formanden i hænde 14 dage før afholdelsen af
generalforsamlingen. Der føres protokol over vedtagne beslutninger. Alle medlemmer af
klubben er mødeberettigede på generalforsamlingen. Kun fremmødte medlemmer, der har
betalt kontingent for det forløbne år, er stemmeberettigede. Ikke myndige medlemmer kan
repræsenteres af forældrene. Alle stemmeberettige er valgbare til bestyrelsesarbejdet. På
generalforsamlingen afgøres alle sager ved almindelig stemmeflertal (over halvdelen af de
fremmødte). Dog kræver ændringer af vedtægterne og evt. eksklusion af et medlem at 2/3
af de tilstedeværende stemmeberettigede stemmer herfor. Dagsordenen for den ordinære
generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
a) Valg af dirigent og referent. b) Bestyrelsens beretning. c) Aflæggelse af det reviderede
regnskab. d) Forelæggelse af budgetforslag e) Fastsættelse af kontingent. f) Indkomne
forslag g) Valg til bestyrelsen samt suppleanter. Suppleanter vælges for 1 år. h) Valg af 2
revisorer. Vælges for 2 år på skift. i) Eventuelt.
§ 10 Generalforsamlingens ledelse
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og
beslutninger om klubbens opløsning et kvalificeret flertal.
Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg
dog på forlangende. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger.
Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Regnskab og revision: Medlemmer bør sikres adgang til at kunne se regnskabet før selve
generalforsamlingen. Ligeledes bør det fremgå, at de valgte revisorer skal godkende
regnskabet og have fri adgang til regnskabet hele året.
§ 11 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for
nødvendigt eller når mindst 1/5 af klubbens stemmeberettigede medlemmer indgiver
skriftlig begæring herom med angivelse af dagsordenen. I sidste tilfælde skal den
ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 4 uger efter begæringens modtagelse.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftlig/elektronisk med 14 dages varsel.
§ 12 Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der vælges for en 2-årig periode, således at ca.
halvdelen vælges hvert år. Genvalg er mulig. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en
formand, en næstformand, en kasserer og en sekretær. Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden.
En kommerciel virksomhed kan aldrig optages og der kan ikke være personsammenfald
mellem foreningsledelsen og ejerkredsen til en kommerciel virksomhed, der beskæftiger
sig med samme aktivitet som foreningen. Dette betyder, at f. eks ejeren af en facilitet ikke
kan sidde i bestyrelsen for en lokalklub med tilhørssted på samme facilitet.
§ 13 Regnskab
Klubbens regnskabs- og kontingentår er 1.januar – 31. december.
§ 14 Revision
Revisoren skal hvert år i januar måned gennemgå og påse, at beholdningerne er til stede.
Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 15 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden og i dennes forfald af næstformanden. I tilfælde af køb, salg,
låneoptagelse eller pantsætning af fast ejendom kræves dog underskrift af den samlede
bestyrelse. Uden generalforsamlingens samtykke kan bestyrelsen ikke købe eller sælge
fast ejendom eller pantsætte klubbens ejendele. Prokura meddelelse (hvem må skrive
under på checks og udbetale penge) – bør altid meddeles to i foreningen. Klubbens
medlemmer og dens bestyrelse hæfter ikke for klubbens gæld eller andre forpligtelser.
§ 16 Vedtægtsændringer
Til ændringer af vedtægterne kræves en majoritet på 2/3 af de fremmødte
stemmeberettige. Enhver ændring af vedtægterne skal indberettes til DI til godkendelse.
§ 17 Opløsning
Klubben kan opløses, hvis 3/4 af medlemmerne stemmer for det, ved en i dette øjemed
særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Hvis ikke 2/3 af medlemmerne er til
stede, indkaldes med 14 dages varsel til endnu en ekstraordinær generalforsamling, hvor
almindeligt flertal er afgørende. I tilfælde af klubbens opløsning tilfalder klubbens midler
Hestens Værn.
Vedtægterne er revideret på generalforsamlingen d. 28. februar 2016.